ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки документу державного планування “План заходів з реалізації у 2024-2027 роках Cтратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки”

04-09-2023

Загальні положення

Цей документ складено згідно з вимогами ст. 10 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.

 

1.    Замовник СЕО

Замовником ДДП “План заходів з реалізації у 2024-2027 роках Cтратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки” (далі ДДП) є Срібнянська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області, Чернігівська обл., Прилуцький р-н, смт Срібне, вул. Миру, буд. 54, 17300, тел. (04639) 21543, e-mail: [email protected].

 

2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування

          План заходів з реалізації у 2024-2027 роках Cтратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки розроблений для уточнення реалізації положень, закладених у Стратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки (далі Стратегія). В основі Плану із реалізації Стратегії покладені проєктні ідеї, які були запропоновані мешканцями Срібнянської громади, представниками комунальних підприємств, закладів культури, освіти, соціального захисту та відібрані робочою групою в 2021 році до попереднього Плану, але в зв’язку з військовою агресією росії в Україні не були повністю виконані. При цьому були внесені зміни до деяких попередніх проектів через їх неактуальність. Стратегія розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки на принципах залучення громадськості направлена на забезпечення розвитку громади шляхом ефективного використання внутрішнього природно-ресурсного потенціалу, підвищення зайнятості населення, створення комфортних умов життя населення, формування позитивного іміджу громади, підвищення добробуту та стимулювання гармонійного розвитку населення, забезпечення екологічної безпеки та вдосконалення територіальної організації суспільства.

          Стратегічна екологічна оцінка ДДП дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.

          План заходів з реалізації у 2024-2027 роках Cтратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021–2027 роки розробляється з урахуванням завдань та положень Стратегії розвитку та згідно з Розпорядженням селищного голови від 16 червня 2023 року № 88 «Про створення робочої групи з розроблення Плану заходів з реалізації у 2024-2027 роках Стратегії розвитку Срібнянської територіальної громади Чернігівської області на 2021-2027 роки».

Основними правовими документами, які мають бути враховані під час процедури стратегічної екологічної оцінки є:

●       Протокол про стратегічну екологічну оцінку (Протокол про СЕО) до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (Конвенція Еспо), ратифікований Верховною Радою України (№ 562-VIII від 01.07.2015);

●       Директива 2001/42/ЄС про оцінку впливу окремих планів і програм на навколишнє середовище, імплементація якої передбачена Угодою про асоціацію між Україною та ЄС;

●       Закон України “Про стратегічну екологічну оцінку”;

●       Закон України «Про охорону археологічної спадщини»;

●       Закон України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року»;

●       Державна стратегія регіонального розвитку на 2021—2027 роки, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695;

●       Національний план дій управління відходами до 2030 року, затверджений Кабінетом міністрів України 20 лютого 2019 року;

●       Конвенція ООН з біологічного різноманіття;

●       Рамкова конвенція про зміну клімату;

●       Паризька кліматична угода;

●       ДСТУ-Н Б Б.1.1-10:2010 «Настанова з виконання розділів «Охорона навколишнього природного середовища» у складі містобудівної документації»;

●       Конвенція про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Закон України N 436/96-ВР (436/96-ВР ) від 29.10.96.

 

          3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)

            Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.

Напрями діяльності ДДП реалізуються через планування та здійснення конкретних заходів. Серед цих заходів можуть бути заходи, які, відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких заходів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля. Детальний перелік заходів буде визначено із врахуванням громадських обговорень, консультацій з органами державної влади та за результатами СЕО ДДП.

4. Ймовірні наслідки

В ході здійснення СЕО мають бути оцінені ймовірні наслідки реалізації ДДП, зокрема для таких компонент: клімат і мікроклімат; атмосферне повітря; водне середовище; земельні ресурси; ґрунтовий покрив; Рослинний і тваринний світ; навколишнє соціальне середовище, у т.ч. здоров’я населення.

В результаті реалізації заходів ДДП по модернізації та експлуатації інфраструктурних об'єктів ймовірний вплив на довкілля не повинен перевищувати нормативно допустимих рівнів. Це має бути забезпечено застосуванням сучасних технічних рішень, проходженням процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД), та/або інших інструментів публічного обговорення планованої діяльності.

а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення

Основні ризики пов’язані із розвитком агросектору. Серед них - руйнація природних біотопів долини річок Удай, Лисогір і зменшення кількості біологічних видів через розорювання земель і вирощування монокультур, замулення і зникнення малих річок, озер та боліт через неефективне землеробство, деградацію земель, ерозію грунтового покриву.

Рубки дерев на крутих схилах балок, на фоні збільшення інтенсивності опадів, спричинених змінами клімату, може призвести до зсувів грунту в таких місцях. Недотримання режиму прибережно-захисних смуг водних об’єктів може спричинити руйнування берегів, забруднення води відходами господарської діяльності.

Внаслідок врахування в ДДП національних та міжнародних зобов'язань, зокрема тих, що стосуються Цілей сталого розвитку для України, зазначені ризики будуть зведені до прийнятного рівня.

б) для територій з природоохоронним статусом

Можливі наслідки для територій із природоохоронним статусом, такі як забруднення грунтів, поверхневих та грунтових вод внаслідок інтенсивної господарської діяльності. Можлива подальша евтрофікація водних об’єктів, спричинена міграцією хімічних речовин зі сільськогосподарських угідь, забруднення грунтів пестицидами. Вірогідна подальша фрагментація природних біотопів внаслідок сільськогосподарської діяльності. Детально вплив зазначених факторів буде вивчатись під час аналізу проекту ДДП. На території Срібнянської територіальної громади знаходиться значна кількість територій, віднесені до природно - заповідного фонду (Гідрологічний заказник місцевого значення «Українсько-Березівський», Ічнянський національний природний парк загальнодержавного значення, Парк-пам’ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення «Срібнянський», гідрологічний заказник місцевого значення «Срібнянський», геологічна пам'ятка природи місцевого значення «Данчичева гора», заповідне урочище місцевого значення «Микитівщина», Ботанічний заказник місцевого значення «Соколівське», ботанічний заказник місцевого значення «Галаганове (урочище „Парк Галагана”)», парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення «Сокиринський парк», Гідрологічний заказник місцевого значення «Гурбинцівський», гідрологічний заказник місцевого значення «Савинцівський», гідрологічний заказник місцевого значення «Дігтярівський», ботанічна пам'ятка природи місцевого значення «Дігтярівський», Гідрологічний заказник місцевого значення «Луки», гідрологічний заказник місцевого значення «Леляківський»), діяльність яких регулюється Законом України “Про природно-заповідний фонд”, іншими документами що стосуються охорони довкілля, а також ділянка території Смарагдової мережі на півночі громади, а саме - об’єкту Смарагдової мережі UA0000036 (Ichnianskyi National Nature Park). За результатами виконання стратегічної екологічної оцінки будуть окреслені можливі загрози для сталого функціонування територій і об’єктів природно-заповідного фонду та екомережі та запропоновані заходи з підтримки та охорони.

в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.

Транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення в результаті виконання ДДП відсутні.

5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено

В процесі виконання стратегічної екологічної оцінки буде розглянута планувальна альтернатива «нульовий сценарій» (тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного ДДП), а також інші планувальні альтернативи, які включатимуть прогнозування та оцінку ситуації у випадку затвердження різних варіантів проектних рішень в складі ДДП. Необхідність розгляду інших альтернатив буде визначено під час аналізу проекту ДДП та з урахуванням результатів розгляду цієї заяви. Оцінка ефективності вказаних альтернативних варіантів буде відображена у Звіті про СЕО ДДП.

6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки

            Для розробки стратегічної екологічної оцінки передбачається використовувати наступну інформацію (за умови що така інформація буде надана): доповіді про стан довкілля в Чернігівській області; статистичну інформацію щодо стану довкілля, дані моніторингу стану довкілля в Чернігівській області; відомості про стан та місце розташування об'єктів ПЗФ; Відомості про стан та місце розташування об'єктів Смарагдової мережі, червонокнижних видів; інформація про наявні і заплановані інвестиційні проекти щодо розвитку інфраструктури, відновлення, рекультивації навколишнього середовища, соціального розвитку; інформацію про підприємства-забруднювачі; відомості про тваринний та рослинний світ; власне інформацію ДДП; відкриті картографічні джерела, космічні знімки.

Для аналізу території буде використано логічні (індукції, дедукції, експертних оцінок, аналогії) та формалізовані (статистичний, екстраполяції) методи прогнозування, необхідність застосування яких буде визначено за результатами пропозицій, що надійдуть під час розгляду цього документу за процедурою, визначеною ст. 9,10 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”.

7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування

Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами по кожній цілі ДДП.

8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
            Структура звіту про стратегічну екологічну оцінку буде виконуватися згідно Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку” та Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки ДДП. Зміст стратегічної екологічної оцінки визначається переліком основних екологічних проблем наявних на території Срібнянської  територіальної громади.

9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції та строки їх подання

Срібнянська селищна рада за адресою: Чернігівська обл., Прилуцький р-н, смт Срібне, вул. Миру, буд. 54, 17300, тел. (04639) 21543, e-mail:[email protected].
 

Строки подання: 10 днів з дня, наступного після внесення до Єдиного реєстру стратегічної екологічної оцінки заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки (відповідно до ст. 10 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»),  тобто з 05/09/2023 р. по  14/09/2023 р.